Op de helft alweer - Reisverslag uit Hafnarfjörður, IJsland van Linda Withag - WaarBenJij.nu Op de helft alweer - Reisverslag uit Hafnarfjörður, IJsland van Linda Withag - WaarBenJij.nu

Op de helft alweer

Door: Linda Withag

Blijf op de hoogte en volg Linda

30 April 2014 | IJsland, Hafnarfjörður

En we zijn alweer op de helft, zelfs al een beetje over de helft! Tijd vliegt als je druk bent! Afgelopen week veel leuke dingen gedaan! Het begon allemaal met Pasen.....
Hier zijn ze met Pasen vanaf donderdag al vrij dus dat was heerlijk relaxed zo'n lang weekend! Die dag een cadeautje voor Margret gehaald want die was die zaterdag jarig en verder lekker gerelaxed! Toen kwam vrijdag, ook niet veel op de planning, lekker gewandeld en 's avonds kwam het nieuwe Zweedse meisje met de "moeder" en kindjes op bezoek bij ons. Heel leuk meisje en al gelijk plannen gemaakt.
Zaterdag was Margrets verjaardag wat begon om 11:30 met een brunch voor de familie. Ik was er al vroeg uit om haar maar eens te helpen met alle voorbereidingen voor de brunch. Meloen gesneden ananas heerlijk! Toen kwam alle bezoek de hele familie van Thordur kwam langs dus weer kennis gemaakt met een hele boel mensen. Kon er helemaal niks van verstaan en voor mij was het dan geen succes, op het eten na dan dat was verrukkelijk! Die avond lekker wezen bbq'en met het gezin en de dochter met vriend.
Toen kwam zondag, 1e paasdag, om kwart over 7 kwam Árni op mijn kamer om mij wakker te maken want het is traditie dat kinderen naar hun grote paasei gaan zoeken op zondagochtend en dat mocht ik natuurlijk niet missen. Voor het eerst een paasei als ontbijt gehad die morgen. 's Middags hebben we een echte IJslandse lam gehad, een traditie hier met pasen, wel een goede traditie want het was heerlijk!
2e Paasdag stond een wandeling gepland met 2 andere gezinnen waaronder het gezin van het Zweedse meisje! Rond een uurtje of 3 zijn we naar het meer gegaan om daar even lekker te wandelen en zo kon ik het Zweedse meisje leren kennen! Hier hebben we plannen gemaakt op donderdag, de eerste dag van de zomer, te gaan wandelen!
Toen begon na maandag mijn werkweek weer tot donderdag. Donderdag was hier "first day of summer" iedereen heeft dan vrij en er is een grote parade in het centrum! Maar daar hoefde Frida(Zweedse meisje) en ik niet heen. We zijn 11 uur 's ochtends begonnen aan onze grote wandeltocht! Begonnen bij het meer toen naar de berg gelopen en toen de berg op en weer terug! 300 nog wattes meter de lucht in! Op ging nog wel, was ook wel heel eng, maar lang niet zo eng als naar beneden. We werden van te voren al gewaarschuwd dat we echt moeten oppassen want er is al wel eens een dode gevallen met het beklimmen van de berg! Nou dat kan ik me best voorstellen. Smalle paden met daarnaast al gelijk de afgrond, overal los zand met stenen, bahbahbah. Was heel erg blij toen ik boven was. Maarja toen nog naar beneden, dat doe ik dus NOOIT meer weer! Jeetje dat was echt zo eng ik was ook echt een slak. Frida is dat wel gewend die woont in het noorden van Zweden met ook veel bergen dus die ging mega snel. Wat was ik blij dat ik weer beneden was met trillende beentjes!
Daarna lekker gedoucht en toen al gelijk weer naar de opa en oma om daar te eten. Heerlijk gegeten en ze hebben mij en papa en mama uitgenodigd om te komen eten als ze hier zijn hahah.
Vrijdag weer een normaal werkdagje gehad en zaterdag met Frida naar het strand gereden en daar 2 uur gewandeld! Heerlijk uitwaaien met een mega fantastisch uitzicht. Ook even met de auto de hellingproef geoefend want zondag ben ik naar het zuiden gereden met Frida en Rebecca in de auto! Na 2 uur rijden kwamen we bij Seljandfoss, de 1e waterval op onze trip. Hoe gaaf dat je gewoon achter een waterval kon staan. Hele mooie ervaring. Na veel foto's rijker zijn we doorgereden naar de 2e waterval Skogafoss, deze was gigantisch. We moesten met, het leken wel miljoenen trappen, naar boven en dan kon je helemaal naar achter lopen naar het begin van de waterval. Heel indrukwekkend! Daarna probeerde we naar een gletser te rijden maar dat ging helaas niet zonder gids dus zijn we maar doorgereden naar Vík, een plaatsje in het zuiden met een mooi strand! Naar een drukke dag ben ik weer 2,5 uur terug gereden met een slapende Frida en Rebecca in de auto!
Deze week weer heel veel gewerkt want Margret heeft een longontsteking en is al de hele week bij huis dus maak heel veel uren. Nu even een pauzetje en zo weer verder! Morgen vrij want het is 1 mei dus ga met Frida naar Reykjavik om eventjes te shoppen en naar de parade, ja weer een parade, te kijken en om daarna lekker in Reykjavik uiteten te gaan! Dit was het wel weer voor nu, genoeg te lezen gehad dacht ik zo! BLESS BLESS!

  • 30 April 2014 - 18:36

    Jose:

    Hey Linda,
    Wat leuk om te lezen hoe het met je gaat. supergaaf wat je allemaal hebt gedaan.
    Prachtig die wandeltochten.Je wandelconditie zal nu sterk zijn toegenomen.
    geweldig! Ik moet straks echt wel weer eerst in training om je bij te kunnen benen.
    Wat kan dat toch eng zijn op zo n berg he ? Ik ken het gevoel.
    Ben wel eens huilend een berg door sneeuw / ijs afgegaan met hele enge afgronden er naast.
    Dan is het zooooo suoerfijn nadien weer veilig terug te zijn en lekker eten voor je te krijgen.
    Geweldig dat je zo leuk met Frida omgaat.
    Hier gaat alles lekker verdan.
    Het is hier nu schoolvakanties. Op dit moment is hier dikke onweer en hagelt het, raar weer.
    Komend weekend gaan Peter en Jaap met vrienden motorrijden langs de Moesel.
    Er komen dan bij mij gezellig vriendinnen om me gezelschap te houden.
    Lieve Linda, heel veel succes en plezier voor de komende tijd weer.
    Doe veel groetjes aan het gezin waar je verblijft. We appen weer.
    Hele dikke knuffel van ons allen uit Tubbergen. x Jose

  • 30 April 2014 - 19:42

    Alita:

    Hallo Linda,
    Wat geweldige mooie (en soms ook best enge) ervaringen doe je daar op. Leuk hoor om te lezen. Nog veel plezier daar en veel lol als je ouders er zijn.
    Groetjes Alita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Haaaay, Ik ga voor 5 maanden als au pair naar IJsland en hier hou ik jullie up-to-date met verslagen en met schitterende foto' s.

Actief sinds 17 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1129
Totaal aantal bezoekers 4938

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 30 November -0001

Mijn avontuur in IJsland.

Landen bezocht: